Kleine vragen die opduiken tijdens het spelen

Moderators: Henkie, X-Warrior B AS

Arvid Van Essche
Posts: 20
Joined: Fri, 15. Jun 07, 11:24
x3tc

Kleine vragen die opduiken tijdens het spelen

Post by Arvid Van Essche » Wed, 27. Jun 07, 13:44

Hoi iedereen,

Tijdens het spelen kwam ik een paar vragen/problemen tegen.

1) TL kopen?
Ik heb in het begin een tutorial gevolgd om er wat in te geraken. Stond goed in uitgelegd hoe je best autonoom traden startte enz..
Nu staat er ook in na +-30milj kan je een mammoth kopen om je station te vervoeren en een station. Nu vroeg ik me af, wat kan die nog meer, want gewoon als TL voor een station vind ik het nogal duur. Dan kan je er beter 1 huren die 1000c vraagt per sector. Want kan als je die daarna toch voor niets anders zoals fighten kunt gebruiken...
Wie koopt er een mammoth aan en gebruikt ze zodat ze hun geld waard zijn?

2) Nut van een wingman?
Waarom vliegt mijn wingman altijd tegen mij? Ik ben een Buster Sentinel en hij een harrier sentinel. Elke keer als ik een deftige draai neem, begint die te flippen waardoor hij +-20% van de gevallen mij net niet raakt en 10% tegen me aanvliegt. Ik heb meestal een klein beetje shield weg maar hij heeft dan Hull dammage niet fijn dus.
Wie gebruikt er wingman efficiënt? Ik denk dat ik mijn buster sentinel ga inruilen voor een scorpion vanguard en zoder wingman zal verdergaan.

3) Friend/Foe setting bij Pirates?
de meest belangrijke: als ik in mijn Friend/Foe pirates als Friend zet. Dan zijn ze bijna allemaal blauw. Soms vallen deze me dan aan maar BLIJVEN blauw. Dit is dus enorm lastig omdat dat target enemy niet werkt. En voordat ik de boosdoener dan kan vinden tussen alle andere schepen, ben ik er meestal al aan.
Nu als ik die voor iedereen op Foe zet heb ik dan later geen last met mijn fuel distilery? En dat betekent nog niet dat ze me gaan aanvallen. Heb al gehad dat ze hoewel rood door foe gewoon naast me doorvliegen.
Is er een mogelijk heid om ze als vriend te zien (blauw) tot ze mij of ik heb aanval en dan naar rood gaan?

4) Easer egg
Ik vorige keer toen ik in Emp Edge rondhing zag ik ineens op de sector map een unknown object. Dacht dat het van die terran missles waren (had er over gelezen op het forum) Dus dacht even die te gaan incasseren. Nu echter was dit een vliegende schotel. Kon em niet volgen was te snel (300) en ik 180m/s. heb dan van monitor gewisselt (F3) en dan zag ik idd een viegende schotel die een zoemend geluid maakte.
Is dit een nieuw ras? Of gewoon een easter egg van de makers. Best grappig om te zien.

Dit zijn nu mijn vragen die ik me nog herinner, maar als ik er nog meer tegenkom da zal ik ze allemaal in deze toppic plaatsen. Zodat ik voor alles geen nieuwe thread moet starten.

Mvg,
Arvid Van Essche[/b]
Last edited by Arvid Van Essche on Thu, 28. Jun 07, 08:14, edited 1 time in total.

LionOfHeart
Posts: 462
Joined: Sat, 23. Jul 05, 19:10
x3tc

Post by LionOfHeart » Wed, 27. Jun 07, 15:51

1)
een TL is heel makkelijk omdat meedere staions kan vervoeren. en ook veel sneller bouwn want je hoeft niet op een huur ship te wachten.

2)
weet ik niks van gebruik het niet omdat ik goed kan vliegen.

3)
pitraten pakken iedereen radom. het maakt niet uit of ze nouw op friend/foe staan.
het maakt ook niet uit voor je staions. jij ziet ze wel als vijanden dat wil niet zeggen dat ze jouw ook als vijand zien.

4)
het is gewoon een geintje.
heb er ook al 2 uit de ruimte geschoten. :lol:

User avatar
X-Warrior B AS
Moderator (Nederlands)
Moderator (Nederlands)
Posts: 2967
Joined: Wed, 6. Nov 02, 20:31
x3tc

Post by X-Warrior B AS » Wed, 27. Jun 07, 19:40

Och, ik zal ook mijn antwoorden geven :)

1)
Tja, die dingen geven je inderdaad niet veel extra's behalve het zelf kunnen vervoeren van stations. Als het je echt om de centen gaat, moet je er vooral niet een kopen. Maar het heeft wel die cool-factor natuurlijk ;). Bovendien krijg je er wat gemak bij, zoals LionOfHeart die heeft genoemd. Naast stations vervoeren kun je er ook een paar kleine schepen in laten landen. Handig om de boel bij elkaar te houden als je geen echte carrier (M1) hebt. En ingehuurde TL's hebben geen jumpdrive...

2)
Door zijn snelheid denk ik. Vooral die hele snelle dingen vliegen nogal vreemde rondjes om je heen, maar andere schepen doen dit ook. Als je rondvliegt met wingmannen, vlieg dan voorzichtig; maak geen plotselinge bewegingen (is toch niet nodig, behalve in een gevecht, en dan zullen de wingmannen vanzelf al meer afstand hebben). Je hoeft niet altijd 100% te sturen ;)
Een enkele keer plettert er nog een tegen me aan, maar die van mij hebben genoeg schild om er 'meestal' zonder schade uit te komen. Wingmannen met flinke schilden helpt goed.

3)
Wat LOH zei ^^

4)
Die is vaker gesignaleerd. Heeft geen doel in het spel, anders dan er zijn en om de zoveel tijd een forum discussie te ontketenen :P
Als ik me niet vergis was deze er al vanaf X-Tension.

Arvid Van Essche
Posts: 20
Joined: Fri, 15. Jun 07, 11:24
x3tc

Post by Arvid Van Essche » Wed, 27. Jun 07, 20:55

5) Weapon Guide?
De vraag is eenvoudig. Bestaat er een goede gids die uitlegt wat de wapens zijn, hoeveel schade ze doen, energieverbruik, range,...
Want dit staat niet zo goed in de manual uitgelegd en vind niet direct iets op fora.

Nu staat er op mijn Scorpion Vanguard
2x AHEPT (die zijn Uber, bijna alles van de 1ste keer neer, behalve M3 die moet ik 2keer een lading geven)
3x BPAC (nog niet veel gebruikt)
1x MD

is er een betere layout? Of liever waar kan ik de guide vinden?

mvg,
Arvid Van Essche
Last edited by Arvid Van Essche on Thu, 28. Jun 07, 08:14, edited 3 times in total.

User avatar
X-Warrior B AS
Moderator (Nederlands)
Moderator (Nederlands)
Posts: 2967
Joined: Wed, 6. Nov 02, 20:31
x3tc

Post by X-Warrior B AS » Wed, 27. Jun 07, 23:16

Goeie vraag... ik zal een paar dingen uit mijn hoofd proberen. Maar ik weet ook niet alles natuurlijk :roll:
Voor alles geldt: alpha - beta - gamma is een oplopende krachtschaal.


Standaard wapens:

Impulse Ray Emitter (IRE) - kort bereik, vrij zwak, hoge vuursnelheid, vrij grote projectielsnelheid.
Particle Accelerator Cannon (PAC) - iets beter bereik, sterk genoeg om een M3 te slopen, wat tragere vuursnelheid en wat tragere projectielsnelheid.
High Energy Plasma Thrower (HEPT) - groot bereik (>2 km), krachtig, traag.

Daar begon het mee in X-Beyond the Frontier :D

Wat er inmiddels verder is te krijgen:

Pulsed Beam Emitter (PBE) - Hoge vuursnelheid en snelle projectielen is wat je hier krijgt. Da's vooral handig tegen die snelle M5 schepen. De Beta variant is sterk genoeg om een M3 neer te halen, met de Alpha wordt dat wat lastiger.
Mass Driver (MD) - Zeer hoge vuursnelheid en zeer snelle projectielen. Dit is het enige wapen dat geen energie verbruikt, maar munitie. Dit moet je apart kopen bij een fabriek of equipment dock. Deze projectielen negeren schilden en beschadigen direct de hull. De aangerichte schade is echter klein.
Ion Disruptor (ID) - Een soort van straal die de hull juist weer niet beschadigd, maar het is zeer effectief tegen schilden. Als het schild op 0% is zal dit wapen subsystemen slopen (wapens, schilden, upgrades, etc.). Enigszins doelzoekend en kan meerdere vijanden tegelijk raken. Maar niet alleen vijanden... dus wees heel voorzichtig met deze dingen.
Phased Shockwave Generator (PSG) - Dit wapen vuurt schokgolven die een groot gebied bestrijken. Kan daarmee hele groepen vijanden tegelijk raken, maar ook niet-vijanden die in de weg vliegen. Dus ook hier weer voorzichtig zijn met gebruik. Vooral effectief tegen schilden, maar hull gaat er ook aardig van kapot.
Photon Pulse Cannon (PPC) - Vrij standaard wapen. Energie projectiel gaat richting doel en right schade aan indien raak. Zeer groot bereik, vrij krachtig. In principe alleen geschikt voor grote schepen (M2, M1). Alleen de Split Dragon kan bij mijn weten ook deze dingen gebruiken (in elk geval in X2 kon hij dat).
Flak Artillery Array (FAA) - Ook voor de grote schepen. Schijnt effectief te zijn tegen kleintjes die te dichtbij komen. Bereik is vrij kort geloof ik, maar ik ken dit wapen nog niet zo goed...
Kyon Emitter - Kha'ak wapens. Laserstralen die dus geen last hebben van benodigde tijd om het doel te raken. Kun je niet kopen, maar kapen schijnt mogelijk te zijn als je een hele hoge combat-rank hebt...

Was ik nog iets vergeten ?
Last edited by X-Warrior B AS on Thu, 28. Jun 07, 22:19, edited 1 time in total.

Arvid Van Essche
Posts: 20
Joined: Fri, 15. Jun 07, 11:24
x3tc

Post by Arvid Van Essche » Thu, 28. Jun 07, 17:38

6)Eerste Complex
Oke, heb nu mijn eerste silicon mine.
Nu wil ik verkrijgen dat ik zelf energie koop door TS en silicon verkoop op mijn mine. Dus voor verkoop geen eigen TS gebruiken.
Hoe moet ik mijn orders dan op de mine instellen?
Heb 2TS de mijn als homebase gegeven en dan BestBuy Energy in trade menu.
Wat is het verschil met gewoon buy?
Hoe kan ik er voor zorgen dat er geen geen andere energy leveren?

Om de verkoopprijs in te stellen staat er Average, mijn bedrag en max en dan nog 1tje tussen haakjes. wat is dat? die tussen haakjes? zit rond 350 te schommelen.

Hoe kan ik een fighter de base laten verdedigen? Dockt die automatisch als er geen bedreigingen zijn? En waar dockt die dan? Waar normaal de freigters hangen of IN de base? Zoals in een EQ dock?

Zijn er belangrijke instellingen die ik niet mag missen?

Ik heb trouwens een silicon mine L op een 26yield asteroide en Presidents End. Hopelijk is dit een goede plaats. Heb toch al een goede afzetmarkt in argon prime.

mvg,
Arvid Van Essche

Laar
Posts: 173
Joined: Wed, 2. May 07, 15:51
x3

Post by Laar » Thu, 28. Jun 07, 22:05

Ten eerste
Het vershil tussen best buy's en buy is dat best buy's constant blijft kopen voor zolang er voor de door jou gestelde prijs spullen te verkrijgen zijn. Bij buy moet je zelf het station aanwijzen waar hij het moet gaan halen en haalt dan maar 1 lading, hij let daarbij ook niet op ded prijs. Met sell en best sell is het ook zo maar dan met verkopen

Ten tweede
Zet de trade with other race's op none, dan zullen de npc (non player commanded, of zoiets) traders niet verkopen (maar ook niet kopen), ook als de prijs erg laag is zullen ze niet verkopen (dit raad ik aan).

Ten derde
De prijs tussen de haakjes is het aantal gate's waardoor je moet om die prijs te krijgen. Als je bij details kijkt zie je ook een getal staan onder de voorraad, dat is het aantal nodig om 1 cycle te doorlopen.

Ten vierde
Hiermee heb ik geen ervaring, ik heb nooit veel aanvallen gehad op mijn stations, mischien is president's end niet zo'n veilige sector.

Ten vijfde,
Belangrijke instellingen

Koop prijs: zelf in kopen 13-14 cr
laten in kopen, denk 17cr (geen ervaring)
Verkoop prijs : zelf gemiddelde is goed
laten verkopen minder dan het gemiddelde, 5 minder is wel het minimum denk ik, al zou ik het zelf verkopen, dan verdient het meer.

Jumps: iets van 3, zorg er alleen voor dat je niet bij spp's in piraten sectoren komt om te kopen dus zet hem in president's end maar op twee

Spoiler
Show
in bala gi's joy is er een spp
volgens mij zijn dat alle instellingen

LionOfHeart
Posts: 462
Joined: Sat, 23. Jul 05, 19:10
x3tc

Post by LionOfHeart » Sun, 1. Jul 07, 13:36

Arvid Van Essche wrote:6)Eerste Complex

Hoe kan ik een fighter de base laten verdedigen? Dockt die automatisch als er geen bedreigingen zijn? En waar dockt die dan? Waar normaal de freigters hangen of IN de base? Zoals in een EQ dock?

je kan een fighter op protect tarket zetten. de fighter blijft rond je station vliegen.

je kan ook een fighter in een sector laten vliegen. wat heel gevaarljijk is. je kunt daar beter een M6 voor gebruiken.

je kunt ook je frieghters latten verdedigen. dan vliegt hij alleen mee.

optimalcrab
Posts: 5
Joined: Tue, 8. May 07, 19:56
x3

Post by optimalcrab » Sun, 1. Jul 07, 17:15

die 350 tussen haakjes is het aantal energie benodigd per cycle

Arvid Van Essche
Posts: 20
Joined: Fri, 15. Jun 07, 11:24
x3tc

Post by Arvid Van Essche » Tue, 24. Jul 07, 16:48

7 Homebase

Ik heb een paar freighters aan een station van me toegewezen mbv Homebase.
Nu wil ik dat deze freighters weer vrij zijn (zonder homebase).
Hoe kan ik er weer voor zorgen dat de homebase leeg staat?

mvg,
Arvid Van Essche

User avatar
X-Warrior B AS
Moderator (Nederlands)
Moderator (Nederlands)
Posts: 2967
Joined: Wed, 6. Nov 02, 20:31
x3tc

Post by X-Warrior B AS » Tue, 24. Jul 07, 18:40

Even zoeken, maar daar is het dan:

http://forum.egosoft.com/viewtopic.php?t=180506

In het engels.
Je kunt dus zelf (tijdelijk) in het schip springen.
Makkelijker is misschien de extra ship commands wat lager in het commandomenu :)

Arvid Van Essche
Posts: 20
Joined: Fri, 15. Jun 07, 11:24
x3tc

Post by Arvid Van Essche » Tue, 24. Jul 07, 19:56

bedankt!

pauwie1x
Posts: 58
Joined: Sat, 29. Jul 06, 13:32
x3tc

Tl

Post by pauwie1x » Sun, 23. Sep 07, 15:58

Ik sluit me aan bij de andere schrijvers, een TL is makkelijk wanneer je snel wilt bouwen. Ik heb er twee, en een groot complex staat er in een half uurtje. Orca's van de Boron zijn geweldig, ze kunnen 50.000 aan vracht hebben, tien schepen boarden en ze zijn snel: 110 K/s.

Blijf zelf uit de buurt als ze docken, want ze vliegen zich soms kapot tegen een shipyard of equip dock.

Later in de game als je stinkend rijk bent, is het handig om ze vol te plempen met GPPC en 1 Gj shields en Flak Arrays, kun je dan via remote Freigt Transfer meerdere destroyers ineens uitrusten met weapons en shields. Ik koop ze per 4 tegelijk...!

mogul
Posts: 216
Joined: Sun, 2. May 04, 20:48
x3

Post by mogul » Sat, 29. Sep 07, 16:04

ff een handige tip voor pauwie1x.
als je een tl laat docken zorg er dan voor dat je zelf niet in die sector bent.
gaat altijd goed en je kan als ie gedockt is gewon handelen op afstand(fabrieken kopen en koppel stukken).
scheelt weer een save game laden best prijzig om z`n tl te pletter te laten vliegen :roll:
Trading rank shipping Magnate
fighting rank combat ace 1st grade

Return to “Nederlands / Dutch X-Forum”